7.
ZAKLJUČAK Iz
dobijenih rezultata i informacija može se zaključiti da je trenutna
situacija na tržištu vrlo nepovoljna. Proizvođači proizvode male
količine meda, maksimalno do 2,5 tone godišnje. Naši proizvođači
proizvode do 10 vrsta meda što govori o skromnoj ponudi sa obzirom da postoji
35 vrsta meda. Jedan od ciljeva promocije je i edukacija, te bi se u tom smislu
promocija mogla zasnivati na upoznavanju potencijalnih potrošača meda sa
novim ukusima i vrstama meda, npr. medom od akacije, pitomog kestena, jele,
omorike itd. Što
se tiče izvoza, Jugoslavija ima veliki potencijal koji bi mogao da se
iskoristi, jer raspolaže velikim prirodnim mogućnostima za proizvodnju
meda s’ obzirom da stepen zagađenosti čovekove okoline nije dostigao
razmere ”ekološke
zabrinutosti”. Najperspektivnije tržište za dugoročni plasman
zdravstveno-bezbednosne hrane je tržište EU. Zdrava hrana, koju između
ostalog čini med u uslovima ekološke zagađenosti praktično
čitavog prostora EU, je najperspektivniji izvozni artikal zemalja nečlanica,
koje žele da razviju svoju ekonomsku saradnju sa ovim velikim regionom. Med bi
mogao da se izvozi sa deklaracijom zdravstveno-bezbednosne hrane. Svojom
relativno niskom cenom bi mogao da privuče inostrane kupce. Bitno je
napomenuti da su Srbija i Crna Gora donele prostorni plan privrednog razvoja
čime je obezbeđen osnovni institucionalni preduslov za organizovanje
proizvodnje biološki kvalitetne hrane. Prema našem mišljenju najbitnije je
društveno usmeravanje i kontrola proizvodnje a ne prepuštanje stihiji.
Zakonskim propisima treba regulisati proizvodnju i kontrolu po uzoru na zakonsku
regulativu EU. Sprovedenom
anketom dobijene su informacije koje mogu poslužiti proizvođaču da
prilagodi svoju proizvodnju potrošaču. Proizvođači treba da
porade na jasnom i pozitivnom imidžu putem intenzivnije promocije. Intenzivnom
promocijom o lekovitim svojstvima meda uticalo bi se na osvajanje novih tržišta
tj. novih potrošača. Promocija treba da bude usmerena na češću
upotrebu meda kako bi se ostvario zdravstveni efekat. Po našem mišljenju
promocija bi mogla da bude usmerena ka sportistima i i ljudima koji obavljaju teške
fizičke poslove. Čoveku koji se ne izlaže velikim fizičkim
naporima je potrebno 2400 cal. dnevno, a pomenutim grupama bi bilo potrebno oko
5000 cal. S' obzirom da u 1 kg. meda ima 3320 cal. može se zaključiti da
je med visoko kalorična hrana. Cena
je relativno niska i ona ne mora da se menja. Ona pokazuje stabilnost tokom
godina i iznosi oko 5 dolara po litri (pogledati
prilog br. 2 o cenama u martu 2002 god. prema mestima nabavke). Ispitivanjem
potrošača došlo se do podataka vezanih za: razlog kupovine meda, angažovanost
članova domaćinstava u kupovini, vremenski period najčešće
kupovine, najviše korišćenu vrstu meda, mesto nabavke, način
konzumiranja, uticaj promocije i standarda na kupovinu. Glavni razlog
konzumiranja meda je zdravstveni, čime je potvrđena hipoteza ovog
rada. U kupovini meda najčešće učestvuju žene, a pakovanje
prilagođeno mlađem uzrastu u obliku
tuba i malih kutija interesantnog dizajna (u
obliku
pčelica,
cvetova,
košnica
itd.)
i
vedrih
boja
moglo bi uticati na pojavu novih kupaca-dece. Što
se tiče kanala distribucije, od indirektnih kanala predlaže se novi
distributer, a to je apoteka. Prodaja putem prodavnica zdrave hrane,
supermarketa i privatnih proizvođača treba da bude potpomognuta
informacijama dobijenim marketing istraživanjem, kako bi se uskladili
instrumenti marketinga u odgovarajući marketing mix i kako bi se adekvatno
uticalo na potrošače. 8.
PRILOZI Prilog
1.
07032002 Ispitivači:
Ana Čobrda i Jasmina Grulović UPITNIK
ZA
ISPITIVANJE DOMAĆINSTAVA O POTROŠNJI MEDA NA TERITORIJI NOVOG SADA 1.
Broj članova porodice?_______ 2.
Struktura porodice (mogućnost više
odgovora): a)
živim sam(a) b)
sa bračnim
drugom c)
sa decom, broj _______ d)
sa drugim
osobama,
broj _______ 3.
Broj zaposlenih? _______ 4.
Koji je glavni razlog Vašeg konzumiranja meda? _________________________________________________ 5.
Koliko često konzumirate med? (zaokružiti) a)
svakodnevno b)
nekoliko puta nedeljno c)
nekoliko puta mesečno d)
jednom mesečno i ređe 6.
Ko je najviše angažovan u kupovini meda? (zaokružiti) MUŽ
– ŽENA – DECA – NEKO DRUGI – PODJEDNAKO 7.
U kom periodu godine najviše konzumirate med?
_________________________________________________ 8.
Koju vrstu meda najviše koristite? (zaokružiti)
9.
Gde najčešće
nabavljate med? (zaokružiti) a)
na pijaci b)
od privatnog proizvođača c)
u prodavnici zdrave hrane d)
u supermarketu e)
na drugom mestu, gde? __________________________ 10.
Na koji način najčešće
konzumirate med? (zaokružiti)
11.
Da li biste kupovali veću
količinu meda ako bi promocija bila bolja? (zaokružiti) DA – NE – MOŽDA
12.
Da li kupujete med od određenog
proizvođača? (zaokružiti) a)
da, kojeg? ___________ b)
ne
DA – NE Hvala
na saradnji. 9.
LITERATURA 1.
Božidarević Desanka, Salai Suzana, Marketing istraživanje,
Beograd, 2001. 2.
Kotler P., Upravljanje
marketingom, Zagreb, 1989. 3.
Dr. Aleksandar Janković,
Pčelinji proizvodi, hrana i lek, Beograd, 1979. 4.
Filip Šimić, Naše
medonosno bilje, Ljubljana, 1980. 5.
Statistički
godišnjak
2001. 6.
Elektronski
časopis “Pčelarski vesnik”, 2002. (objavljuje ga sajt www.pcela.co.yu).
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] 16K 59K 72K 46K 65K 22K 39K 158K
|
|