Čarls Martin Simon 10
pravih principa drugačijeg pristupa pčelarstvu
Bee Culture - Juli 2001 Uspostavio
sam mistični kontakt sa duhovnim jezgrom pčelarstva, i sada je sve
moguće. Neki od vas iskusnijih moći će da se saglase sa tim, ali
većina vas, siguran sam, neće znati o čemu govorim. Mnogi će
biti iritirani onim što će videti kao moju aroganciju, ali naprotiv, to
nije arogancija, to je skromnost. Pokušaću da pojasnim ali bez odavanja
bilo koje od tajni zanata (tehnika preuzeta od gurua (duhovnih učitelja)). To je bila šala na moj račun. Ja nisam guru. Na njih gledam sa
cinizmom. Ja sam pčelar sa četrdeset godina iskustva i sa mogućnošću
da vam kažem gde grešite. Naši
pčelarski preci, velike ličnoste koja su definisale principe modernog
pčelarstva, Langrstrot, Dadan, Rut, ... zašto su oni bili tako vidno uspešni?
Odgovor je jednostavan: zato što nisu znali šta rade. Oni su sve smišljali i
stvarali usput. To je
kreativan princip, i tako se to radi. Jednom kad su standardi bili postavljeni i
uklesani u kamen, slike i dijagrami i postupci odštampani u knjigama, mi sad
imamo modele da sledimo, a mi to ne možemo. Sve što dolazi posle prvog je
sporedno (u najboljem slučaju). Nikad više neće biti isto. Da bi mi
uspeli moramo postati prvi. Moramo videti pčelarstvo potpuno novim očima,
baš kao što su radili naši veliki pioniri. Što
sam više učio pčelarstvo, manje sam znao, dok, konačno, nisam
znao ništa. Ali, iako nisam znao ništa, još uvek sam imao mnogo toga da
zaboravim. Mi ne možemo nikako, mislim zaista nikako, ponavljati ideale iz
knjiga, iz istorije. Kako
je Langstrot radio sa svojim društvima bez velike opreme? Posebno kada je bio
potpuno onemogućen mesecima i mesecima. Kako je to radio? Jednostavno. Bio
je lud. Ludi ljudi mogu da urade fenomenalne stvari. Genijalnost je druga strana
ludosti. Rano
sam shvatio da ako pratim napisana pravila, propašću. I kako neko ko zna
za bolje može da odluči da propadne? Ali trebalo mi je mnogo vremena da to
shvatim. Počeo sam baš nalik svakom drugom, pokušavajući što mogu
bolje da pratim knjige. Trebalo
mi je 20 godina da sakupim hrabrost da prodam moju centrifugu, iako mi je pre
toga trebalo 10 godina da uštedim dovoljno da je kupim, kao i kamion sa
pavoljonom pozadi da služi kao pokretna prostorija za vrcanje. Baš
sam bio glup tada. Mislio sam da je med
najvažniji. Čitao sam sve knjige, posebno Ormandovu, posebno deo gde on kaže:
“Med je novac”. Kupio sam svu “potrebnu” opremu. Ali
nemojte me pogrešno shvatiti. Ja
volim Ormanda (Ormand). On je moj prijatelj. Priznat velliki majstor igre, pčelar
treće generacije, autor dve velike knjige, nosilac svetskog rekorda u
Ginisovoj knjizi rekorda za najveći prinos meda dobijen iz jedne košnice u
jednoj sezoni sa jednom maticom, 404 funti (oko 202 kg) rekord koji je trajao od
1957-1963, kada je oboren jedino korišćenjem više matica. Ormanov pravi
rekord sa jednom maticom najverovatnije nikad neće biti ozbiljno ugrožen.
Ali on ipak više ne gaji pčele. Desilo se nezamislivo. To
nije zato što je previše star. On jeste veoma star, ali još radi u stolarskoj
radionici. Ono
što se desilo su krpelji koji su ga zbrisali. Ormand
je igrao po pravilima. Kupovao je sredstva protiv krpelja i pratio upustva. Ja
sam kupovao takođe. Ali kada sam rukovao njima, mogao sam da ih osetim u
mojim desnima, dok su još bila zapakovana i osetio otrov, tako da to nisam
koristio. Tako su moje pčele stradale. Ali Ormanove pčele su stradale
takođe. Osim toga, mi smo slušali izveštaje sa svih strana države da to
nije delovalo. Ali “oni” su insistirali da mi to ipak koristimo, navodeći
da smo, ako ih ne koristimo, i mi deo problema. Ali kad bi to koristili, naše pčele
bi i dalje stradale. Godina za godinom, ja to nisam koristio. Godina za godinom,
počinjao sam sa novim rojevima u proleće, samo da uginu u jesen i ranu
zimu. Nisam odustajao samo zato što nisam mogao. Onda smo čuli da su
sredstva protiv krpelja zakonom zabranjena u Skandinaviji. Ormand
sluša svoj unutrašnji glas. Ja
odgovaram na svoj unutrašnji impuls. Nije da sam protiv detaljnog rada. Ipak, napisao sam i dalje
održavam deset knjiga u štampi. Prepravljao sam ih bezbroj puta - još uvek ih
prepravljam, radim sav posao, uredjivanje, dizajn, štampu, sečenje, ručno
povezivanje. Ali nešto me muči u vezi sa satnim osnovama, od prvog dana.
Moj unutrašnji impuls mi definitivno nije dao da ih koristim. Naučio sam
kako je sve u redu, koristio ih mnogo godina, čak i kada sam nedvosmisleno
bio protiv njih. Onda
sam pronašao (smislio) moje ramove bez satnih osnova. Napravio sam ih ručno,
uz pomoć Ormana, pošto mu se dopao način kako oni funkcionišu i želeo
je da učestvuje u tome, i prodavao ih širom sveta nekoliko godina, sve dok
se cena drveta nije udvostručila, a onda i utrostručila, i završilo
se da me je više koštalo sirovo drvo nego što sam mogao prodati gotove ramove.
Tako da sam morao da ostavim posao. Ali, poenta je da sam platio cenu. Ne
izbegavam da radim tek da to izbegnem. Kao što je već rečeno, ne
radim posao bez smisla, tek da nešto radim. Radije neću da radim ništa
nego nešto bez smisla. Masovna
proizvodnja u pčelarstvu je najopasniji proces u našem svetu. Veliki
pioniri modernog pčelarstva stvorili su ogromnu imperiju ne znajući šta
su uradili. Motivacija je bila i još uvek je, kako uzeti najviše ulažući
najmanje. Ti veliki ljudi nisu imali predstavu kakve su stare budale, i kako
će njihovi principi postati univerzalno opasni. Uzmimo
situaciju sa trutovima kao primer. Oni su ispravno rezonovali da, pošto je
potrebno samo nekoliko trutova da oplode maticu, uzalludan je posao društva da
održava stotine ili hiljade trutova. Zato su veliki umovi seli za sto za
crtanje i opisali parametar šestougaone ćelije baziran na dimenzijama pčele
radilice, isto tako su stvorili satnu osnovu na ovom principu, čime su otežali
društvu odgajanje trutova. Odvijao se rat između društva koje se priprema
da odgaja trutove i pčelara koji nastoji da
suzbije njihove prirodne težnje. Vrhunac ovog procesa je postignut
plastičnim satnim osnovama za radiličko leglo, koje to (gajenje
trutova) čine nemogućim. Ali čak onda, pčele izvlače
poprečno saće i pokušavaju da tu odgaje trutove. Ljudska genijalnost
i tehnologija su nadjačale, i populacija trutova se smanjila, proizvodnja
meda se povećala, praksa je smatrana brilijantnom, i radiličke satne
osnove su bile jednostavno još jedan standard industrije koji se ne dovodi u
pitanje. Problem
je u tome što varoa više voli trutovsko leglo. I kada je nestašica trutova,
prljavi pokvareni parazit nema izbora već da migrira u radiličke
ćelije. Klopke trutovskog legla postale su aktuelne u Evropi, ali izgleda
da u SAD zahtevaju previše intenzivnog rada. Neki inteligentni proizvođači
nude trutovske satne osnove ali one nisu postale popularne. Radna etika u ovoj
zemlji glasi: uradi najmanje što možes. Drugim rečima samo dovoljno
da te ne otpuste. Ako
zvučim ogorčeno, to je zato što jesam. Kada je sve što ste naučili
pogrešno, vi ćete se ili promeniti ili propasti. Ja se molim za hrabrost
da se promenim. Čak iako sam jedan stari čovek, razumem vrednost toga
da ne krenete mojim putem. Iako
nisam voleo satne osnove, od prvog dana, trebale su mi godine da razvijem
hrabrost da prestanem da ih koristim. Još više godina je prošlo pre nego što
sam bio u mogućnosti da odustanem od ubitačne odanosti centrufugiranju
i godine da odustanem od stalnog stremljenja za “pravim ramom” koji se
koristi u procesu centrifugiranja. Nema
pravih linija u Prirodi, ... Priroda se gnuša simetrije. Naravno, stvari
izgledaju simetrične, ali one to nikada nisu, ne kada ih posmatrate
dovoljno blizu. Simetrija je čovekova interpretacija, želja, jedna iluzija.
Stav koji vodi ka idealizaciji, ka postavljanju strogih standarda je zaista
problem. Na
sreću bio sam dovoljno bistar, kada su pčele počele da uginjavaju,
da mogu da se orijentišem svom poslu ka pčeli i istrebljivanju osa. Postao
sam istrebljivač isto kao i pčelar. Tako posle godina suočavanja
pčelinjih društava svim vrstama podneblja, nisam mogao a da ne naučim
neke stvari, o sebi kao i o njima. Jedna od glavnih stvari koju sam otkrio je
bila da nešto u mom umu uvek teži ka pravoj liniji. Počeo
sam da verujem da je to mentalna bolest koju sam pokupio od mojih učitelja.
Da naglasim: nikada nećete naći pravilan ram u prirodi. Mislim nikada.
To nekom nešto može da znači. Deset
principa drugačijeg pčelarenja Čarlsa Martina Simona: Princip
broj 1. Radi sa Prirodom, ne protiv nje. Princip
2. Profit ne znači ništa ako ste mrtvi Postulati
naših predaka su da krupnije pčele daju više meda. Što krupnija pčela više nektara i polena. Što
veća ćelija, više prostora za odlaganje. I tako dalje. Zato su
napravili veće radiličke ćelije i to postaje standard. Princip
3. Mrtve pčele ne daju med. Anatomski
krupnije pčele su metabilički tromije pčele, više sklone
bolestima i štetočinama. I
bolesti su došle. Industrijski standard je bolešljiva pčela. Moji
susreti sa divljim pčelama ulili su mi veće poštovanje prema pčelama
i prezir prema načinu na koji mi obično radimo sa njima. Znao
sam da sam završio sa pčelarenjem, onakvim kakvim ga mi poznajemo, kada
sam čitao publikaciju velikog naučnog otkrića “gen pčela čuvarica”
u vezi sa opstankom kada je reč o Varoi. Upravo tu se moja sumnja konačno
raspršila i shvatio sam da našom industrijom upravljaju ludaci. Oni su
poludeli od straha od smrti, a istovremeno se neodoljivo prema njoj kreću.
Smrti naših voljenih pčela. Smrt naše voljene industrije. Smrt nas samih. Azijska
pčela, istorijski domaćin varoe, pčela koja koegzistira sa njom
uspešno milionima godina, obično ne naseljava unutrašnji prostor. Ona
boravi na otvorenom. To vodi ka zaključku da kada varoa opada, pada u
prazninu, koja je dobro mesto za nju. Mlada azijska pčela provodi manje
vremena u ćeliji, što daje varoi manje vremena da uradi svoj prljavi posao.
To je ključ, ne “gen pčelarske kuće”, šta
god “naučnici” govorili. Ali ja neću da kažem da taj gen ne postoji. Zanima
me njegova interpretacija. Isto kao što tražim interpretaciju “pčelinjeg
plesa”. Tradicionalno objašnjenje pčelinjeg
plesa kategorički je oboreno posmatranjem jednog jedinog faktora: čovek
posmatrač posmarta odozgo. Lice pčele koja pleše je u bočnoj ravni. Šta pčela
opaža i šta čovek opaža su dve potpuno različite stvari. Ja
priznajem da se ples dešava. Ne priznajem da je ta komunikacija bilo šta drugo.
To je podela uzbuđenja sa drugim pčelama. Znanje gde je nektar ili ma
šta drugo je dublje od toga. Društvo je manifestacija generacija integrisanih
sa šablonima okoline. Tu je veliki um u igri koji su ljudi generalno nesposobni
da razumeju. Još
jedan značajan faktor zaostajanja Apis mellifera je stalna zloupotreba izvršena
od strane učenja zanata Društva ostavljena bez pomoći imaju potpuno
različitu svest od domaćih vrsta. Domaće pčele su konstantno
uznemiravane. Društvo je ujedinjeni um. Kada je otvoreno i kada se njime
manupuliše, proces mišljenja je zbrkan. Kada se dimi, ono mora da obrati pažnju
na druge stvari. Stres je dobar. Stres je loš. To zavisi od vrste. Vežba je
stres. Tuča je stres. Jedan događaj može razviti samopoštovanje;
drugi ga može razrušiti. Ali efekti su reverzibilni, bazirani na drugim
uslovima, od kojih je najznačajniji kako subjekt interpretira iskustvo. Tu
ima mnogo promenljivih. Veština
kojom se radi oko košnice je u mnogome povezana sa efektom koji će taj rad
da ima u budućnosti. Dobar i vešt radnik će raditi tako da pčele
nikad ne opaze da se bilo šta dešava. Zaista, one će raditi svoj posao
kao da se ništa ne dešava. Kvalitet, kvantitet i vrsta mentaliteta pčelara
su najbitniji. Neki pčelari čine pčele nervoznim samom svojom
pojavom u blizini košnice. Teško takvim pčelarima i njihovim pčelama
kad oni zapale dimilice i otklope poklopne daske. Za pčelarstvo treba da se
uvedu dozvole, a ja da budem onaj koji ih izdaje. Bilo bi onda veoma malo pčelara.
Ponovo je potrebno da naglasim: ovde nema arogancije, to je skromnost. Ja zaista u srcu imam vaše interese i interese pčela. Princip
4: nemojte se boriti protiv njih. Kada
se setim svih godina koje sam potrošio u borbi protiv mrava i o svih tehnika
koje sam koristio, ne znam da li da se smejem ili plačem. Upravo sada imam
gole ramove sa medom i otvorene tegle meda u mojoj kuhinji, i puno je mrava takođe,
ali oni ne diraju med. Kako je došlo do toga? Zato što ne želim da se
borim sa njima. Ja ih hranim. Ovde je tegla sa medom na tezgi postavljena radi
njih, gde oni mogu da dođu u uzmu koliko žele. Oni su ga u početku
uzimali masovno, onda su izgubili interes. Očigledno,
ako ne mogu da dođu do nečega, onda to žele. Ako mogu da imaju ono što
žele, onda više to ne žele. Princip
5: Pčelarstvo nije radi meda Princip
6: Nije ni radi novca Princip
7: Pčelarstvo je radi opstanka Dobro,
faktički, nije radi opstanka, pošto niko ne opstaje. Radi se o kvalitetu
života dok smo živi. Učinite sve da život pčela bude što je moguće
bolji i vama će biti isto. Nemojte razmišljati o “maksimalnoj
proizvodnji”. Suštinski manje od maksimuma je bolje nego nemati ništa. Naučite
kako da ostavite pčele na miru. Blagotvorno zanemarivanje je način.
Snabdite ih odgovarajućim prostorom. Standardne košnice, ako su ispravne,
su prihvatljiva staništa za pčele, ali nemojte koristiti satne osnove. Pored
toga što određuje veličinu ćelija, satna osnova je kontaminirana.
Samo najstariji, najviše korišćen vosak koristi se za satne osnove. Stari
vosak apsorbuje i zadržava zagađenja takva kao što su pesticidi. Slobodno
koristite ramove. Ramovi omogućavaju da se olakša izvođenje radova.
Ali činjenica je, samo satonoše su dovoljne, bar za ćelije legla.
Dalje, iznad košnice (u nastavcima), trebaće vam možda kompletni ramovi
da biste odredili donje pregrade i da se sačuva razmak između vrha od
donjeg rama i dna gornjeg. Imam
15 košnica dok ovo pišem (Decembar 2000) posle mnogo godina kako nisam imao
nijednu u ovo doba godine. Kako sam uspeo? Ne znam, i to je odgovor. Kako su
godine prolazile, sve više i više sam pokušavao da moje pčele ostanu
divlje, da ne radim mnogo oko njih. Imam
prinos nekog meda, polena i propolisa, ali sam to uradio sa stavom “ostavi na
miru”. Nadam se da dobro žive. Pored toga ne tražim niti očekujem ništa
od njih. Ako napreduju, dodajem medišta. Ako donose višak meda, uzimam deo.
Kada je moje saće iskrivljeno i zaglavljeno među nekoliko ramova,
koristim bežalicu da sklonim pčele pre uklanjana saća. Presujem
saće i cedim ga kroz sistem perforiranih plastičnih kofa. Čuvam samo malo meda sa saćem
da se jede prirodno. Može se desiti da upravo najiskrivljenije saće bude
najbolje. Bio
sam protiv da prethodnih godina investiram novac u opremu, zbog situacije sa
varoom. Zbog toga, koristim staru opremu koju bi normalni pčelar odbacio
pre više godina - u stvari nešto od toga je bilo izbačeno od strane
normalnih pčelara - i meni je simpatičnije sve više i više što je u
gorem stanju. Razmišljam
o radu sa košnicama bez podnjača i na postoljima ove sezone, barem tokom
toplih mesecci, i razmatram dizajn podnjače za hvatanje opalih varoa. Princip
8: Zaboravite sve što ste ikad naučili i počnite da posmatrate šta
se stvarno događa. U
vezi sa tim poslednjim principom. Jedna od prvih instrukcija koje sam dobio na
početku je da vodim precizne beleške. Ali shvatio sam da bi precizne beleške
bile u najboljem slučaju nejasne. Kada se pozivate na beležnicu koja
opisuje događaje u košnici po datumu, ne vidite košnicu kakva zaista
jeste. Nivo informacija koje mogu biti ubeležene nije najvažniji, nema ništa
sa onim što se dešava sa košnicom o kojoj se radi, i sprečava vas da
vidite ono što je stvarno najvažnije. Štaviše,
posmatrao sam da što se više borite da očuvate vaše pčele živim,
one brže umiru. Oslobodite ih, dajte im slobodu, slobodu da umru kao i slobodu
da žive, i one će živeti bolje. Princip
9:
Ostavite vaše pčele na miru. Princip
10: Ostavite mene na miru. Naravno,
ja sam lud i ponosan sam na to. __________ Čarls
Simon praktikuje ovih 10 principa sa pčelama u mestu Soquel, Kalifornia www.Bee
Source.com Prevod sa engleskog Predrag Cvetković Oliver Mihajlović |
|