Recenzija knjige "Uspeti sa pčelama" autora Slobodana Lazovića

Ovo je izuzetno zanimljiva knjiga, prva Slobodana Lazovica iz pčelarstva. Nesvakidašnji spoj iskustava pčelara, novinara, pisca, režisera i predavača daju knjizi unikatna svojstva.
Čitaoci delom poznaju autora kao urednika časopisa "Pčelar".
Gledaoci ga znaju kao reditelja više dokumentarnih filmova o pčelarstvu.
Pčelari znaju da je on uspešan kolega koji se nije zadovoljavao trenutnim rezultatima postignutim na svom pčelinjaku.
Niz predavanja koje je autor održao na pčelarskim sretanjima u Srbiji i regionu prenela su deo njegovog bogatog iskustva i na druge pčelare.
Prvi deo knjige obuhvata objašnjenje principa postojećih tehnologija pčelarenja i njihovu adaptaciju, čime pravi kvalitativan pomak i formira novu, konkretnim uslovima, prilagođenu tehnologiju pčelarenja. Dubokim razumevanjem zakonitosti pčelarenja i veštim objedinjavanjem ostvario je, može se reći, novu tehnologiju pčelarenja koja omogućava da se majstorstvo pčelarenja uzdigne do novih visina i rezultata.
Autor stavlja akcenat i na pregled bogate ruske pčelarske prakse i teorije, što predstavlja alternativu i dopunu brojnoj literaturi poreklom iz zapadnih zemalja. Zanimljiv je put kojim nas autor vodi kroz razvoj jedne od najstarijih pčelarskih škola, čijem značaju uveliko doprinose velikani kao Prokopovič, Janša, Hruška, Alpatov, Koževnjikov, Taranov, Bilaš, a danas: Volohovič, Lebedev, Lonin, Halko, Kandratev, Kaškovski i mnogi drugi. Knjiga je napisana jasnim stilom i jezikom, ilustrovana sopstvenim snimcima koji potvrđuju samostalnost teoretskih i praktičnih rezultata kao i jednostavnost i primenljivost autorove tehnologije pčelarenja.
Pored sinteze teoretskih modela, tehnologija i sistema pčelarenja, autor čitaoca vodi ka načinima da se razviju sopstveni prilagođeni sistemi pčelarenja. Ovo dakle nisu autorova razmišljanja, već dobro osmišljena i prakticna rešenja, sublimisana u nešto novo, a jednostavno i primenljivo, na malim i velikim pčelinjacima, sa različitim tipovima košnica. Znacaj knjige ne leži samo u novom pristupu pripremi pčelinjih društava za glavnu pašu, u korišcenju rojevog nagona, zameni matica i saća i ostvarenja visokih prinosa meda, rojeva, mladih matica, već i u značajnom broju navedenih bitnih podataka iz literature.
Knjigu lako čitaju i pčelar početnik i pčelar praktičar, ali ako čitalac želi da sistem pčelarenja usvoji i primeni na svom pčelinjaku, mora se vraćati više puta i proveravati svoja znanja. Zato izdvojite dovoljno vremena za njeno čitanje, dobitak ce biti veći. Rezultati koji se mogu ostvariti ponuđenim rešenjima, metodama, tehnologijama i sistemima pčelarenja daleko prevazilaze autorov ogroman uložen rad, znanje, pčelarsko i spisateljsko iskustvo, dajući knjizi posebnu vrednost. Ako knjigu preporučite i vašim kolegama i prijateljima, na najbolji način pomoći ćete im u primeni najvrednijih rešenja za svoje pčelarenje.

Beograd 25.07.2012.
Prof. dr Mića Mladenović
Prof. dr Desimir Jevtić