IZ
SVETA
4
Pripremio:
Predrag Cvetković
Rusija.
Još
prošle godine održan je osnivački kongres sveruske društvene organizacije
«Rusko udruženje pčelara”, a krajem juna ove godine udruženje je i
zvanično registrovano. Za
predsenika
je
izabran
profesor
Vjačeslav
I. Lebedev.
Osnovni
ciljevi
su:
pomoć
stvaralačkom
i
profesionalnom
radu
radnika
u
oblasti
pčelarstva
i stvaranje
uslova
za
praktično
ostvarenje
programa
očuvanja
i
obnove
pčelarstva
Rusije.
U Rusiji
postoji i ”Savez pčelara Rusije”, organizacija na čijem je čelu Arnold
Butov.
U
časopisu ”Pčelovodstvo” stručnjaci instituta za pčelarstvo u Ribnou
upozoravaju pčelare da je ove godine bilo veoma mnogo medljike tokom cele
sezone. U uslovima Rusije, to je dosta nepovoljno za zimovanje, pa se
pčelarima savetuje da šalju uzorke na ispitivanje i ukoliko se potvrdi ,
da je zamene šećernim sirupom. Tom prilikom se ukazuje i na to da u Rusiji
nema proizvodnje kvalitetne hrane za pčele koja bi zamenjivala med. Radi
se na korišćenju inostranih fermenata ali i domaćih, koji omogućavaju
zadovoljavajuće invertovanje saharoze na proste šećere. Neki izveštači
javljaju da je prošle zime bilo 7 meseci neizletanja.
Posredno,
preko ruskih tekstova, saznajemo o eksperimentima sa upotrebom novog
sredstva za borbu protiv varoe - šampona za kosu. Reč je o šamponu
namenjenom za pranje kose protiv kropelja i vaši, koji je napravljen od
prirodnih preparata i ne zagađuje med. Istraživanja su vršena u Kanadi, na
Kipru, SAD i Južnoafričkoj republici. Članci o tome potiču iz časopisa
”Apiarist”
i ”Entomologist”
iz decembra 2001. Šampon se primenjuje razbrizgavanjem, može i uz dodatak
zaslađivača, i stvaranjem aerosola - magle. Šamponi “Exorsect” i “Follicel”.
Bugarska.
Ministarstvo za poljoprivredu i šumarstvo Bugarske izdalo je naredbu o
registraciji i identifikaciji pčelinjih društava. Ciljevi koji se žele
postići su garantovanje zdravstvenog stanja pčelinjih društava,
ograničavanje rasprostranjenja pčelinjih
bolesti i sprovođenje državnog programa za zaštitu od bolesti i
garantovanje kvaliteta pčelinjih proizvoda.
Pčelinjaci će se
registrovati a na pčelinja društva će se identifikovati postavljanjem
oznaka na košnicama, pomoću obgaranja usijanim žigom.
Naredba stupa na
snagu 20. januara 2003. (“Pčelin” br. 1/2002)
U istom časopisu
objavljeno je objašnjenje Aleksandra Mihajlovskog, urednika makedonskog
časopisa “Melitagora” o rezultatima istraživanja stručnjaka pčelarskog
instituta u gradu Cele, Nemačka, u vezi indikatora kvaliteta meda uslod
zagrevanja. Istraživanja su dokazala da je prisustvo enzima mnogo
osetljiviji indikator za nepravilnu obradu meda, nego što je to HMF faktor.
Eksperiment je sproveden sa jednom vrstom meda koja je čuvana u račličitim
uslovima
Zaključak je da je
HMF faktor veoma dobar pokazatelj ocene gubitka kvaliteta meda, ali samo u
slučaju dugotrajnog čuvanja. U sprovedenom eksperimentu kratkotrajnog
zagrevanja meda na 100 stepeni u toku 2 minuta, vrednost HMF faktora se
samo malo povećala, dok je aktivnost enzime invertaze potpuno nestala i
svim enzimi su uništeni.
Podaci
o pčelarstvu u zemljama Evropske unije.
U 15 zemalja EU pčelari oko 470.000 pčelara, od toga je skoro 15.000
profesionalaca. Najviše pčelinjih društava u zemljama EU ima u Španiji,
više od 2,3 miliona.
Najveći
procenat profesionalnih pčelara je u Grčkoj (više od 18%), zatim Španiji
(15%), Portugaliji (7%). Po broju profesionalnih pčelara, najviše ih je u
Španiji i Grčkoj (po 4000), U Francuskoj (3000), Portugaliji (1800).
U EU
jedan profesionalni pčelar prosečno ima 256 košnica, najviše u Španiji
(420) i Švedskoj (300) a najmanje u Danskoj (160) i Nemačkoj (172).
Prosečan
prinos meda po košnici u zemljama EU je 18kg. Najveći prinos se ostvaruje
u Mađarskoj i Belgiji (više od 40kg po košnici).
Ispitivanje potrošnje meda u Poljskoj.
Prema jednoj anketi, Poljski potrošači najviše kupuju med u pakovanjima od
pola kilograma (56%) i to najpre u staklenoj ambalaži (90%). Med u
ambalaži od 250 grama kupuje 23% potrošača, a isti procenat se odlučuje za
ambalažu od 1kg. Opredeljuju se radije za tečni med (62%) nego za
kristalisani (15%) a za 15% konzistencija nema uticaj. 55% potrošača cenu
meda smatra prihvatljivom, a 42% visokom. Jednom mesečno med kupuje 34%
kupaca, a jednom u četiri meseca 33%. Pri kupovini, najviše odlučuje ukus
(66%) zatim cena (45%) pa konzistencija (42%) i veličina pakovanja (35%).
86% kupaca kupuje med radi zdravlja. U toku godine, najviše se kupuje zimi
(54%), u jesen (46%), najmanje tokom leta (16%).